EU:n maatalousministerit keskustelevat Oulussa maatalouden tulevaisuuden haasteista

22.9.2006 Helsinki

Euroopan unionin maatalousministerit keskustelevat eurooppalaisesta maatalousmallista ja maataloussektorin tulevaisuuden haasteista epävirallisessa kokouksessa Oulussa 24.-26.9.2006. Suomi on halunnut nostaa kokouksen teemaksi laajasti Euroopassa mielenkiintoa herättävän, ajankohtaisen aiheen.

Kokous on ainutlaatuinen tilaisuus esitellä pohjoista maataloutta Euroopan maatalouspäättäjille. Kokousohjelman lomassa ministerit vierailevat maanantaina 25.9. paikallisella maatilalla ja tutustuvat metsätalouteen. Myös puhdas suomalainen ruoka on tärkeässä osassa vierailulla. Varsinainen kokouspäivä on tiistai 26.9.2006. Samaan aikaan Oulussa kokoontuu myös maatalouden erityiskomitea. Kokouksiin odotetaan noin 300 vierasta ja 50 toimittajaa.

Epävirallinen maatalousneuvosto tarkastelee lähes kymmenen vuotta sitten luotua eurooppalaisen maatalouden mallia ja arvioi sen kehittymistä yhteisen maatalouspolitiikan uudistusten jälkeen. Tavoitteena on paneutua erityisesti maataloussektorin tulevaisuuden haasteisiin. Suomen puheenjohtajakauden pääteemana maatalousasioissa on innovatiivinen, kilpailukykyinen ja kestävä eurooppalaisen maatalouden malli.

Epävirallisessa kokouksessa keskustellaan puheenjohtajan esittämien kysymysten pohjalta. Kokouksessa aiotaan keskustella muun muassa siitä, ilmentääkö eurooppalainen maatalousmalli oikealla tavalla yhteisiä arvoja ja periaatteita. Lisäksi jäsenmaita on pyydetty arvioimaan, vastaako tämänhetkinen yhteinen maatalouspolitiikka koko yhteiskunnan odotuksiin monivaikutteisuudesta ja muihin tuleviin haasteisiin. Osa jäsenmaista on jo antanut kirjallisen vastauksen kysymyksiin. Myös alan eurooppalaiset järjestöt ovat kommentoineet mallia. Kokouksessa ei tehdä varsinaisia päätöksiä.

EU:n yhteinen maatalouspolitiikka on vuosien varrella kokenut useita uudistuksia. Eurooppalainen maatalousmalli lanseerattiin vuonna 1997 ns. Agenda 2000 -uudistuksen yhteydessä. Malli ilmentää EU:n jäsenmaiden yhteisiä eurooppalaisia arvoja.

Puheenjohtajavaltion tausta-asiakirjan mukaan kestävä maatalousmalli tarkoittaa maataloutta, jota harjoitetaan kaikkialla Euroopassa ja joka on taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti kestävää ja ympäristöystävällistä, markkinoihin suuntautunutta ja hallinnoltaan yksinkertaisempaa Euroopan maiden ja alueiden monimuotoisuudesta huolimatta.

valtiosihteeri Pekka Pesonen, p. (09) 1605 3323, 0400 664 840
ylijohtaja Ilkka Ruska, p. (09) 1605 3311, 040 504 0192